Cyber risico's
Een grote groep Nederlanders is zich onvoldoende bewust van cyberrisico’s. Vooral jonge consumenten tussen de 18 tot 24 jaar nemen het niet zo nauw. Van de groep van 18-24-jarigen geeft slechts 60% aan behoedzaam te zijn met klikken op verdachte links. Consumenten tussen de 55 en 64 jaar zijn meer op hun hoede. Van hen zegt 83% voorzichtig te zijn met klikken op verdachte links.
Ook als consumenten het slachtoffer worden van een online scam, weet een grote meerderheid (77%) niet bij welke organisaties ze dit moeten melden. Slechts 23% heeft een goed beeld van waar hij/zij een poging tot oplichting kan aangeven.
Bijna een derde van de Nederlanders is onvoorzichtig bij het klikken op links die ze ontvangen in sms-berichten, e-mails of op sociale media. Dat blijkt uit de nieuwe Unisys Security Index, een wereldwijd security-onderzoek onder 11.000 consumenten, onder wie 1.000 Nederlanders.
Bron: Channel connect