ICT Beheer
...het beheer van een ICT infrastructuur kan verdeeld worden in de volgende technische aspecten:
- Beheer algemene infrastructuur (bekabeling, serverruimtes, patchruimtes, stroomvoorziening en UPS)
- Beheer netwerk infrastructuur (LAN/WAN/Internet verbindingen)
- Beheer server infrastructuur (hardware, opslag, netwerk besturingsystemen, virtualisatie infrastructuur, performance, updates, back-up).
- Beheer applicaties (kantoorautomatisering, bedrijfsapplicaties, databases, instellingen, op maat brengen, aanpassingen, distributie)
- Beheer telecommunicatie (telefonie, VOIP)
- Beheer werkplekken (hardware, uitrol, vervanging)
- Beheer gebruikers (aanmaken en verwijderen gebruikers, loginscripts, rechten en autorisatie op tal van resources zoals applicaties, printers en folders)
- Beheer beveiliging (stringente beveiligingsinstellingen, antivirus, SPAM, firewalls)
Alle aandachtsgebieden overlappen met elkaar, juiste definitie is dan ook van belang. Merk op dat een of meerdere elementen uit deze verdeling vaak weerspiegelen in een of meerdere ICT en soms facilitaire afdelingen binnen een organisatie. Alleen in grotere organisaties zijn de aandachtsgebieden afzonderlijk terug te vinden. In middel grote of kleinere organisaties zijn vaak aandachtsgebieden samengevoegd.
In een goed opgezette ICT organisatie worden bovenstaande technische beheer aspecten gecoördineerd en gestuurd vanuit een procesmatig raamwerk. Veelal wordt gebruik gemaakt van een op ITIL gebaseerd raamwerk dat de volgende processen bestrijkt.
Delivery Set (tactische processen):
- Availability Management
- Capacity Management
- Continuity Management (ook wel Contingency Planning)
- Security Management
- Financial Management (ook wel Cost Management)
Support Set (operationele processen):
- Configuration Management
- Incident Management
- Problem Management
- Change Management
- Release Management (ook wel Software Control & Distribution)
In kleinere organisaties zijn vaak de processen uit de Delivery Set en soms ook andere niet expliciet zichtbaar. Rakend aan alle aspecten, maar strikt genomen in feite slechts opleverend aan de beheer organisatie, spelen nog tal van mogelijke projectmethodieken met PRINCE2 als bekende naam.
Een van de voordelen van een dergelijk raamwerk is dat verantwoordelijkheden verdeeld maar toch gecontroleerd kunnen worden. Dit maakt het mogelijk om delen van het ICT beheer uit te besteden.